Cause I have a bad day

Varför ska allt alltid hända Terika? Var ute i fredags och pratade om hur jäkla otur jag har med min häst med ett par trevliga tjejer som också började rida på Ånestad när de var yngre. Vad händer dagen efter, på lördagen? Nu ska ni få höra..

Fick ett sms om att min häst hade ett sår i pannan men trodde inte att det var så allvarligt då hon som skickade smset skrev att det slutat blöda. Sen fick jag ett till sms om att Terika inte ätit någonting och verkar trött, så då gjorde jag mig i ordning för att åka. Sofie ringer strax efter jag fick smsen från Sussie och har panik och säger att jag MÅSTE åka NU så jag och Frida åker från Sturefors till stallet och direkt ser jag att något är fel. Rejält fel.

Terika står intryckt i ett hörn med rumpan, huvudet är sänkt, hon skakar mycket och är orolig, ryggar och tar emellanåt huvudet bakåt, åt både vänster och höger. Hon har ingen aptit överhuvudtaget och dreglar mer än vanligt, det rinner ner. Såret ovanför ögat är inte speciellt stort (3cm långt och kanske 5 mm brett), däremot är svullnaden extrem! Den går nästan upp till öronen och även under ögat. Själva såret satt i den "inbuktningen" ovanför ögat ni vet, där det går lite inåt? Om inte annat får ni en skelettbild här, på hålet ovanför ögat så ni fattar vad jag menar:



Hålet existerar inte, det pekar istället utåt just nu och det är en inre blödning. 

Först hörde jag inga tarmljud så blev orolig för kolik först men sen kom magen igång och både kiss och bajs fungerade som det skulle. Hon hade först 40.1 grader men den steg riktigt fort, på en kvart hade graderna gått upp till 40.9, det var då jag ringde veterinären Magnus. Strax innan han kom så får jag PANIK.

Terika står och kissar (hon hade inte hunnit sluta alltså), då plötsligt viker sig benen och hon verkligen FALLER ihop, rakt in i träväggen som skjuts ut en dm kanske. Hon var alltså inte ens själv beredd på det, det syntes. Några minuter senare så kommer veterinären och hon ligger fortfarande.

Jag, Eva och Magnus står och funderar och försöker slå våra kloka hjärnor ihop, jag är inte bra på hästsjukdomar men ett litet hum har man ju försökt plugga in ifall det skulle hända något. Kolik kan det inte vara, inte magsår, inte korsförlamning... Inget stämmer till 100%. Hon har även mycket snabb puls. Han ger iallafall 10liter genom slang och en del sprutor, febernersättande och smärtstillande och penicillin och så vidare. Hon verkade inte ha särskilt ont så åkte hem då och åkte tillbaka vid 23.45, då låg febern på 40.1. Fortfarande inte ätit någonting.

Går upp tidigt imorse, upp till stallet. Nu låg febern på 38.8, men hon var fortfarande trött och hängig - även om hon kändes tio gånger bättre än igår. Men nu hade hon inte ätit på  över 24 timmar och inte heller druckit, mer än vattnet via slangen. Ringer veterinären igen som hade räknat med ett återbesök. Ca 5 minuter innan han kommer börjar Terika småtugga på höt även om det verkar vara tungt att tugga och svälja.. Magnus upprepar gårdagens procedur, men idag vill hon inte svälja slangen så den åker ner i luftstrupen och veterinären väljer istället att sätta 2 påsar dropp på henne, så där satt jag i någon timme eller två. Han åkte hem så fick ta bort droppet själv sen.

Först är hon jättehängig men när vi nästan är klara med droppet blir hon pigg och vill äta hö alldeles själv! Blir jätteglad och lämnar henne i det skicket, för att åka tillbaka någon timma senare - hade trots allt suttit där i över 6 timmar..

Om det inte blir bra imorgon måste vi till Strömsholm för skallröntgen. Blääh, jag är så jäkla trött på att åka dit hela tiden - de är duktiga, jag vet, men kan inte hästen sluta dra på sig skador undrar man ju ibland..? Dessutom är det inte gratis..

Ni får mer update sen!


Kommentarer
Postat av: johanna

nejmenfy vad läskigt! Usch, stackars dig och Terika! Tänker på er, hoppas allt blir bra! :)

2011-12-18 @ 16:22:55
URL: http://johannag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0